Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
post
page

14 Tips & Tricks voor een gezond en slank leven.

Ingezonden door Petra (Deelneemster van het keto voedingsplan)

Voorwoord

Petra is een van de deelnemers die het gelukt is om met behulp van het keto voedingsplan een gezonde leefstijl aan te leren. Ik heb Petra de eerste keer in 2019 gesproken. Ze had nog een aantal vragen over het voedingsplan. (Haar ervaring kun je hier lezen: https://daniel-muller.nl/coaching/)

Een jaar later heb ik Petra nog een keer gesproken. Ze had inmiddels haar streefgewicht behaald en wilde samen met mij bespreken hoe ze keto op de lange termijn kon blijven volhouden. We hebben besproken wat hier in de mogelijkheden waren.

Tijdens dit gesprek merkte ik dat de knop bij Petra echt om was. Het was haar gelukt om hier een gezonde leefstijl van te maken op een manier die bij haar past. Ik merkte dat ze allerlei manier had bedacht, waardoor ze het makkelijk kon volhouden. Omdat ik ervan overtuigd was dat deze tips en tricks ook zeer waardevol kunnen zijn voor de andere keto-ers, heb ik haar gevraagd of ze het leuk zou vinden om een stukje te schrijven.

Petra stuurde mij onderstaande document, boordevol met handige tips en tricks.
Bedankt Petra!

Petra’s tips en tricks voor een gezond en slank leven.

1. Het goeie doel is niet je eigen doel (Johan Cruijff)


De kans dat je succesvol bent in het behalen van je doel wordt vergroot wanneer het doel meer inhoud dan alleen afvallen (wat vooral gericht is op jezelf). Wanneer je als doel hebt om gezond en slank te worden/blijven om met je kinderen te ravotten en in de toekomst je (achter-)kleinkinderen te zien opgroeien, dan ben je veel gemotiveerder om je doel te (blijven) behalen.

2.De strijd tussen korte termijn verlangen en lange termijn doel.


Een duidelijk en begerenswaardig doel is ook cruciaal om het korte termijn verlangen naar ongezond eten te overwinnen. Dat verlangen kan heel sterk zijn en vraagt een stevige wilskracht om nee te zeggen. Wellicht biedt lange termijn doel ‘gezond leven’ nog te weinig tegenwicht aan het korte termijn, hier-en-nu verlangen naar instant bevrediging. Wat mogelijk kan helpen is je bedenken hoe jij je zal voelen nadat je iets ongezonds hebt gegeten. En dan bedoel ik niet alleen je gevoelens van spijt, maar vooral ook hoe je lichaam reageert op het ongezonde eten. Voel jij je snel na de suikerkick opeens vermoeid? En vind je dat geen prettig gevoel? Gebruik dit korte termijn gevoel dan als argument om het korte termijn verlangen te overwinnen. 

3. Mag ik je ID even zien?
Hoe iemand zichzelf ziet (zijn zelfbeeld) bepaald voor een groot gedeelte hoe iemand zich gedraagt. Zolang jij jezelf dus nog ziet als Bourgondiër of gezellige dikkerd, zal je gedrag die identiteit/zelfbeeld weerspiegelen en gedraag jij je als Bourgondiër of gezellige dikkerd. Zodra jij jezelf gaat zien als iemand die gezond en slank is, dan zul jij je gedrag ook veranderen, want een gezond en slank iemand eet gezond, gaat sporten en drinkt niet, enz

 4. Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet…
Wat zie je? Een lekkere bonbon (vul hier je favoriete eten in) waar je van gaat watertanden? Of zie je wat er werkelijk voor je ligt; een hoop suiker en cacaoboter, wat minder goed is voor je lichaam.

5. Het gemak van Nooit Meer
We hebben een gelimiteerde hoeveelheid wilskracht per dag, dus hoe minder beslissingen je hoeft te nemen, hoe beter het zal gaan. Op het moment dat je besluit om iets nooit meer te doen en je kunt het volhouden om het een tijdlang te doen, dan wordt het steeds makkelijker om het te laten. Op een gegeven moment zit dit product niet meer in je lijst van mogelijkheden en hoef je er ook niet meer over na te denken of je het wel of niet doet. Dat maakt het een stuk makkelijker. Dit werkt met name rondom het gebruik van suiker. Aangezien suiker zeer verslavend is blijft de hunkering naar zoet bestaan zolang je het regelmatig eet. Al na een paar dagen zonder suiker wordt de lichamelijke behoefte minder.

6. IK MAG NIET versus IK WIL NIET
Wanneer je zegt dat je iets niet mag (van de dieetregels of van de coach) dan voel jij je een ‘slachtoffer’. Je zou wel een snoepje willen eten, maar je mag het niet. Wanneer je zegt dat je iets niet wil, dan is dat eenduidig en niet voor manipulatie (door jezelf en anderen) vatbaar. Zeker als je een goede reden hebt waarom je het niet wil (gezondheid, met je kinderen kunnen spelen…)

7. Geluk zit in de kleine dingen
Kies een product wat goed voor je is en wat je lekker vindt en maak daar je dagelijks gelukmoment van. Voor mij is dat mijn Griekse yoghurt met chocoladesmaak wheypoeder. Ik ga er echt voor zitten, ik zorg ervoor dat ik niet gestoord word en geniet van elke hap. Zodra het op is wil ik eigenlijk nog meer. Dan herinner ik mijzelf eraan dat ik het morgen weer mag en de geruststelling dat ik het morgen weer mag eten is voldoende om het hierbij te laten, in plaats van nog een beetje te nemen. Deze geluksmomentjes verminderen het gevoel van tekortkomen omdat je een aantal lekkere dingen (vooral die met suiker) niet meer eet.

Je kunt bij elke maaltijd de tijd en de aandacht nemen om je eten bewust te proeven, goed te kauwen en ervan genieten. Dat is jezelf echt voeden…..

8. Zien eten (+eten zien), doet eten…
Zodra we buiten de deur stappen worden we omringd door makkelijke en lekkere voedingsmiddelen die we moeten weerstaan. Daar is over het algemeen weinig tegen te doen. We kunnen er wel voor zorgen dat we thuis vooral geconfronteerd worden met gezonde voeding, zodat we minder makkelijk in de verleiding komen. Dus, leg het snoepgoed op moeilijk bereikbare plaatsen, zodat ze niet in het zicht liggen en makkelijk te pakken zijn.

9. Gezelligheid kent geen spijt….
Gezelligheid gaat vaak gepaard met een lekker gebakje, hapje en een drankje. Dit wordt soms vertaald met; zonder gebakje, hapje en drankje is het niet gezellig. Mocht je dit zelf geloven, dan zijn er twee opties. Of je zal regelmatig spijt hebben van je keuze en blijft het lastig om je doel te bereiken. Of je realiseert je dat gezelligheid los kan staan van gebakje, hapje, drankje en je kijkt naar alternatieven hiervoor. Eventueel met gezonde voedingsmiddelen/drankjes of zonder voeding-gerelateerde invulling, zoals genieten van het gezelschap van andere mensen.

Mocht je ergens op bezoek gaan waar mensen het pas gezellig vinden als jij ook mee-eet en drinkt, dan heb je ook twee opties. Of je accepteert dat je achteraf spijt zal hebben dat je hebt ‘gezondigd’, of je meldt vooraf aan de gastheer/vrouw dat je niet mee zal doen met gebakje, hapje, drankje en je biedt een aantal alternatieven aan betreft wat ze je dan wel kunnen aanbieden.

10. Waarom moeilijk doen als het samen kan….(Loesje)
Zorg ervoor dat je huisgenoten je steunen in je streven om gezond te eten en gezond te leven. Wellicht willen zij niet meedoen met jouw eetpatroon, maar je kan wel met hen bespreken hoe jullie dat gaan oplossen, zodat iedereen aan zijn trekken komt. Met wat aanpassingen hier en daar kan het een plezierige ervaring voor iedereen zijn.

11. Een maatje meer voor een maatje minder….
Een maatje, het liefst iemand die ook bezig is met gezonder eten en leven, kan een waardevolle bijdrage leveren aan jouw proces en jij kan de ander helpen met zijn/haar proces. Kijk in je omgeving of je iemand kan vinden. Lukt dit niet, dan zijn er via internet vele mogelijkheden te vinden. Natuurlijk is het ook mogelijk om iemand in je omgeving die al gezond leeft te vragen je maatje te zijn. Het hebben van een maatje (een verantwoordingspartner) vergroot de kans op succes.

12. Dan begin ik morgen maar weer…….
Ken je dat? Je kon jezelf niet inhouden en hebt een halve reep chocolade (vul hier jouw favoriet in) opgegeten. Wat zeg je dan tegen jezelf? ‘Nou, dit is een verloren dag. Ik begin morgen maar weer. Ik kan nu net zo goed dat chocoladegebakje opeten. En dat stukje pizza. En dat restje ovenschotel’. Of zeg je tegen jezelf? Ik had even een zwak momentje, maar ik heb nog de rest van de dag om weer gewoon ‘normaal’ en gezond te eten.

13. Wat het probleem ook is, het antwoord ligt niet in de ijskast!
Er lijkt altijd een goede reden te zijn om jezelf wat extra’s te gunnen. Je hebt iets te vieren, je had een stressvolle dag, je moeder ligt in het ziekenhuis of je zoon is heftig aan het puberen. Tijd om je emoties te dempen met een hapje/drankje, zodat je ze niet hoeft te voelen. Of je nu grijpt naar eten, drinken, roken, gamen, werken…… vul zelf maar in, je zoekt afleiding om je emoties uit de weg te gaan. Het rotte is dat ze niet zomaar verdwijnen. Emoties hebben je iets te vertellen. Ze willen gehoord en gevoeld worden, dat is hun functie. Dus, als je merkt dat je (gedachteloos) naar de ijskast loopt om iets lekkers te pakken, ga weer zitten en voel de emotie. Dat is niet fijn, maar je zult merken dat de emotie gaat verdwijnen zodra je hem gevoeld en geuit hebt.

14. Gezond leven is meer dan alleen gezond eten.
Wanneer je kiest om voortaan gezond en slank door het leven te gaan, dan gaat het niet alleen om gezond eten. Een gezond mens leeft gezond en maakt gezonde keuzes. Hieronder een aantal terreinen waarop je gezonde keuzes kan maken, die het ook makkelijker maken om het gezonde eetpatroon vol te houden. In willekeurige volgorde zijn dit o.a.:

  • Een gezond slaappatroon. Op tijd naar bed en op tijd opstaan.
  • Voldoende beweging. Bij voorkeur verschillende vormen van bewegen.
  • Buitenlucht en zonlicht. Het liefst in de natuur.
  • Leren omgaan met stress. Dit kan bijvoorbeeld met yoga, meditatie en breathwork
  • Van je afschrijven. Hou een dagboek bij. Het liefst tweemaal per dag.
  • Schrijf elke dag 3 dingen op waar je dankbaar voor bent. Het hoeven maar hele kleine dingen te zijn, maar het richt je geest op wat er wel goed gaat in je leven.
  • Aarzel niet om met iemand te gaan praten als je merkt dat je vaak je emoties wilt wegeten.
  • Wees trots op jezelf dat je bezig bent met gezond leven. Dat valt niet altijd mee in een wereld waarin we ‘in een snoeptrommel’ leven. Besef hoe moeilijk het soms is en geef jezelf een schouderklopje voor alle keren dat je de verleiding hebt weerstaan. En ben je een keer bezweken voor de verleiding? Vergeef het jezelf en MOVE ON.

Enkele Resultaten