afvallen

Ik val niet/te langzaam af

Om af te vallen dien je minder calorieën binnen te krijgen dan dat je verbrand. Val je te langzaam of niet af, dan krijg je waarschijnlijk teveel calorieën binnen. Hou er wel rekening mee dat je lichaam even de tijd nodig heeft om te wennen aan de ketogene voeding. Het kan soms ook zijn dat je even (1-2 weken) stil staat en daarna weer verder afvalt.

 

Blijf je langer dan 2 weken stil staan, dan kan dit verschillende oorzaken hebben:

 

1. Je krijgt meer calorieën binnen dan op je voedingsschema berekend zijn:

De meest voorkomende oorzaak waardoor deelnemers teveel calorieën binnen krijgen is het te veel gebruiken van olie bij het bereiden van de gerechten. Olie bevat namelijk de meeste calorieën van alle producten (900 kcal per 100 gram).

De olie is enkel bedoeld om het vlees/de vis in te bakken. Laat vervolgens de olie zoveel mogelijk van het vlees/de vis af druppelen. Gebruik de overgebleven olie vanuit de pan niet voor een sausje of iets anders, maar gooi deze weg. Gebruik ook geen olie om een dressing te maken voor bij de salade. Hier voor kun je beter de Griekse yoghurt vanuit je schema gebruiken (of de mayonaise indien je deze in je schema hebt). Gebruik ook geen olie om je groenten in te bakken of te wokken, op deze manier voeg je erg veel calorieën toe in de vorm van vetten vanuit de olie. Je groente gerecht kan dan makkelijk 5 keer zoveel of meer calorieën bevatten.

Alle calorieën en vetten die je extra binnenkrijgt vanuit de voeding, zal je lichaam minder verbranden vanuit lichaamsvet.

 

2. Het voedingsschema bevat teveel calorieën:

Weet je zeker dat je het voedingsschema goed toepast en niet meer calorieën binnenkrijgt dan op je voedingsschema vermeld staan? En heb je genoeg energie en geen honger?

Dan kan het zijn dat het aantal calorieën vanuit je voedingsschema teveel zijn om op een goed tempo af te vallen. Het aantal calorieën die ik berekend hebt zijn gebaseerd op de gegevens die ik heb gekregen vanuit het intakeformulier. Die berekening is altijd een gemiddelde en een schatting. Het is dan altijd een kwestie van het voedingsschema uitproberen in de praktijk. Indien nodig kan ik dan altijd nog de hoeveelheid calorieën aanpassen zodat je op een mooi tempo jouw doelen zult behalen.

Heb je genoeg energie, niet teveel honger en val je te langzaam?

Neem dan contact met mij op, zodat ik het voedingsschema voor je aan kan passen.

 

3. Het voedingsschema bevat te weinig calorieën:

Eet je alle producten van je voedingsschema in de juiste hoeveelheden en heb je honger en/of weinig energie?

Dan zou het kunnen zijn dat je te weinig calorieën binnen krijgt. Wanneer je te weinig calorieën binnen krijgt, zal je lichaam ervoor zorgen dat de energie bespaart wordt. Je lichaam gaat dan op “spaarstand”. Je gaat je dan moe voelen. Ook wordt het dan moeilijker om lichaamsvet te verliezen.

Heb je weinig energie en/of veel honger?

Neem dan contact met mij op, zodat ik het voedingsschema voor je aan kan passen.

 

4. Stress:

Stress zorgt ervoor dat je lichaam het stress hormoon cortisol aanmaakt. Heb je veel cortisol in je lichaam dan wordt het moeilijker voor je lichaam om vet te verbranden en zal je lichaam meer vet opslaan. Dit is vaak vooral vet rondom de buikstreek.

 

5. Een intolerantie voor bepaalde producten:

Het kan zijn dat je sommige producten niet goed kunt verdragen. Dit kan ervoor zorgen dat je moeilijker afvalt. Het kan ook voor andere klachten zorgen zoals chronische vermoeidheid of huidproblemen. Producten die vaak voor intoleranties zorgen zijn bijvoorbeeld zuivel. Sta je een tijdje stil? Dan zou je kunnen proberen de zuivel even achterwegen te laten. Ook zoetstoffen kunnen ervoor zorgen dat het afvallen stagneert. Wil je helemaal zeker weten of je intolleranties of allergieën hebt, dan zou je dit kunnen laten testen.

 

6. De hormoonbalans is verstoord:

Het lichaam is een complex organisme. Het hele lichaam wordt aangestuurd door middel van hormonen. Wanneer deze hormoonbalans verstoord is, kan het zijn dat je niet afvalt.