afvallen

Ik val niet/te langzaam af

Wanneer je het ketogeen dieet volgt om af te vallen, is het begrijpelijk dat je graag elke week de kg’s omlaag ziet gaan op de weegschaal. Het kan echter voorkomen dat je even stil staat qua gewicht. Dit wil echter niet zeggen dat er niks gebeurt in je lichaam.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat je lichaam even vocht vasthoudt. Je kunt dan 1-2 weken stil staan en daarna in eens weer verder afvallen. Dit noemen ze het fat woosh effect:

Wanneer je aan sport doet kan het ook zijn dat je lichaamsvet verliest en tegelijkertijd spiermassa opbouwt; je ruilt dan lichaamsvet om voor spiermassa. Qua kg’s verandert er dan niet veel, maar de buikomvang zal wel afnemen. Meet daarom naast je gewicht ook de buikomvang. Een voorbeeld van iemand die lichaamsvet heeft omgeruild voor spiermassa zie je hieronder. Zoals je ziet is het gewicht hetzelfde, maar heeft ze toch een heel ander lichaam gekregen:

Volg je het voedingsplan en val je gedurende langere tijd niet of langzaam af qua lichaamsvet, dan kan dat verschillende oorzaken hebben:

1. Je krijgt meer calorieën binnen dan op je voedingsschema berekend zijn:

De meest voorkomende oorzaak waardoor deelnemers teveel calorieën binnen krijgen is het te veel gebruiken van olie bij het bereiden van de gerechten. Olie bevat namelijk de meeste calorieën van alle producten (900 kcal per 100 gram).

De olie is enkel bedoeld om het vlees/de vis in te bakken. Laat vervolgens de olie zoveel mogelijk van het vlees/de vis af druppelen. Gebruik de overgebleven olie vanuit de pan niet voor een sausje of iets anders, maar gooi deze weg. Gebruik ook geen olie om een dressing te maken voor bij de salade. Hier voor kun je beter de Griekse yoghurt vanuit je schema gebruiken (of de mayonaise indien je deze in je schema hebt). Gebruik ook geen olie om je groenten in te bakken of te wokken, op deze manier voeg je erg veel calorieën toe in de vorm van vetten vanuit de olie. Je groentegerecht kan dan makkelijk 5 keer zoveel of meer calorieën bevatten.

Alle calorieën en vetten die je extra binnenkrijgt vanuit de voeding, zal je lichaam minder verbranden vanuit lichaamsvet.

 

2. Jouw voedingsschema bevat teveel calorieën:

Weet je zeker dat je het voedingsschema goed toepast en niet meer calorieën binnenkrijgt dan op je voedingsschema vermeld staan? En heb je genoeg energie en geen honger?

Dan kan het zijn dat het aantal calorieën vanuit je voedingsschema teveel zijn om op een goed tempo af te vallen. Het aantal calorieën dat ik heb berekend is gebasseerd op de gegevens die ik heb gekregen vanuit het intakeformulier. Die berekening is altijd een gemiddelde en een schatting. Het is dan altijd een kwestie van het voedingsschema uitproberen in de praktijk. Indien nodig kan ik dan altijd nog de hoeveelheid calorieën aanpassen zodat je op een mooi tempo jouw doelen zult behalen.

Heb je genoeg energie, niet teveel honger en val je te langzaam af?

Neem dan contact met mij op, zodat ik het voedingsschema voor je aan kan passen.

Het kan ook zijn dat je niet in ketose bent. Dit kun je meten met ketostix (klik hier uitleg)

 

3. Jouw voedingsschema bevat te weinig calorieën:

Eet je alle producten van je voedingsschema in de juiste hoeveelheden en heb je honger en/of weinig energie?

Dan zou het kunnen zijn dat je te weinig calorieën binnen krijgt. Wanneer je te weinig calorieën binnen krijgt, zal je lichaam ervoor zorgen dat de energie bespaart wordt. Je lichaam gaat dan op “spaarstand”. Je gaat je dan moe voelen. Ook wordt het dan moeilijker om lichaamsvet te verliezen.

Ook is het belangrijk om voldoende te drinken. Dorst kan ook aanvoelen als honger.

Heb je weinig energie en/of veel honger?

Neem dan contact met mij op, zodat ik het voedingsschema voor je aan kan passen.

 

4.  Je ervaart veel stress:

Stress zorgt ervoor dat je lichaam het stress hormoon cortisol aanmaakt. Heb je veel cortisol in je lichaam dan wordt het moeilijker voor je lichaam om vet te verbranden en zal je lichaam meer vet opslaan. Dit is vaak vooral vet rondom de buikstreek.

 

5. Je hebt een intolerantie voor bepaalde producten:

Het kan zijn dat je sommige producten niet goed kunt verdragen. Dit kan ervoor zorgen dat je moeilijker afvalt. Het kan ook voor andere klachten zorgen zoals chronische vermoeidheid of huidproblemen. Producten die vaak voor intoleranties zorgen zijn bijvoorbeeld zuivel. Sta je een tijdje stil? Dan zou je kunnen proberen de zuivel even achterwegen te laten. Ook zoetstoffen kunnen ervoor zorgen dat het afvallen stagneert. Wil je helemaal zeker weten of je intolleranties of allergieën hebt, dan zou je dit kunnen laten testen.

 

6. Je drinkt te weinig (water):

Water is belangrijk voor het goed functioneren van je lichaam. Belangrijker nog dan eten.
-Het drinken van voldoende water verhoogt je energie niveau.
-Water versnelt de stofwisseling.
-Je lichaam heeft water nodig om afvalstoffen af te voeren.

Drink je niet graag water? Je mag ook thee drinken en je kunt water smaak geven door er stukjes komkommer, citroen of munt in te doen.
Suikervrije siroop kun je eventueel ook gebruiken. Gebruik hier echter niet teveel van.
Hier heb ik uitgelegd waarom: http://daniel-muller.nl/zoetstof/

 

7. Je hormoonbalans is verstoord:

Het lichaam is een complex organisme. Het hele lichaam wordt aangestuurd door middel van hormonen. Wanneer deze hormoonbalans verstoord is, kan het zijn dat je niet afvalt. Dit kan onder andere veroorzaakt worden door medicatie gebruik of andere medische oorzaken.