Cheaten/zondigen

Mag ik af en toe zondigen/cheaten/koolhydraten/suikers eten?

Wanneer je begint met het Ketose-dieet is het eerste doel dat je lichaam went aan het Ketose-proces. Dat wil zeggen; het lichaam moet efficiënt worden in het omzetten van vetten in ketonen, zodat het lichaam vetten in plaats van koolhydraten gaat gebruiken als energiebron. Hier heeft het lichaam even de tijd voor nodig. Naarmate je lichaam zich langer in Ketose-toestand bevind, des te beter zal je lichaam dit gaan doen.

Wanneer je koolhydraten eet, zal je lichaam eerst de koolhydraten gaan gebruiken als energiebron, voordat het mogelijk wordt om de vetten te gebruiken. Het Ketose-proces stopt dan tijdelijk. Daarom is het aan te raden de eerste periode (2-3 weken), je zo goed mogelijk aan de richtlijnen van het Ketose-dieet te houden. Op deze manier zal je lichaam sneller wennen aan het Ketose-proces.

Na deze periode zou je er voor kunnen kiezen om af en toe wel iets van koolhydraten/suikers te eten. Eet je iets van koolhydraten, dan zal de vetverbranding (Ketose) gestopt worden, en zal je lichaam eerst de koolhydraten verwerken. Hoe meer koolhydraten je eet, hoe langer het Ketose-proces gestopt zal worden. Het kan zijn dat je dit ook merkt aan je energie-niveau doordat je een “after-dinner-dip” kunt krijgen. Pak je na het eten van de koolhydraten het dieet weer op, dan zal het Ketose-proces gewoon weer verder gaan zodra de koolhydraten verwerkt zijn.

Het is dus geen probleem als je af en toe koolhydraten eet, zolang je het maar met maten doet. Wel is het zo, dat hoe beter jij je aan het voedingsplan houdt, des te sneller/beter de resultaten zullen zijn. Maar je hoeft je zeker niet altijd 100% hier aan te houden en je kunt zeker af en toe genieten. Het heeft natuurlijk geen zin als je een paar weken het Ketose-dieet heel strikt volgt, om er vervolgens helemaal mee te stoppen, omdat het dan wellicht te lastig is om het vol te houden. Het is dan beter om af en toe eens iets van koolhydraten te eten, zodat je het Ketose-dieet langere tijd kunt volhouden. Probeer het dieet zo vorm te geven, dat het voor jou vol te houden is.

Om na een koolhydraat maaltijd sneller weer in Ketose te komen helpt het om lichamelijk actief te zijn/te sporten. Door te sporten zal je de koolhydraten sneller verbruiken en zorg je er voor dat je lichaam minder van de koolhydraten op zal slaan in de vorm van lichaamsvet.

Het kan zijn dat je na het eten van veel koolhydraten 1-2 kg zwaarder bent. Dit zal echter grotendeels vocht zijn en ben je meestal ook weer kwijt na 1-2 dagen Ketose-dieet.