Fruit

Mag je fruit eten tijdens het volgen van het Ketose-dieet?

Fruit staat bekend als een gezond product. Dit komt omdat fruit vitamines, mineralen en vezels bevat. Echter bevat het meeste fruit ook redelijk veel suikers. Hierdoor heeft fruit een zoetere smaak dan groenten. Groenten bevat ook vitamines, mineralen en vezels, maar veel minder suikers. Daarom is het beter om meer groenten te eten in plaats van fruit.

Ik raad aan de eerste 4 weken geen fruit te eten zodat je lichaam eerst goed kan wennen aan ketose.

Mis je het fruit en zou je toch graag fruit willen eten?

Er zijn een aantal fruit soorten die minder suikers bevatten. Hiervan zou je kleine hoeveelheden kunnen eten zonder dat het veel invloed heeft op het afval en ketose proces. Ongeveer 50 gram zal meestal probleem zijn. Hoe actiever je leefstijl, des te meer koolhydraten en suikers kun je eten, zonder (lange tijd) uit ketose te raken.

Een overzicht van fruitsoorten met weinig suiker:

Limoen               1.9 gr suikers / 100gr

Citroen               3.0 gr suikers / 100gr

Cranberries        3.5 gr suikers / 100gr

Rode bes            4.2 gr suikers / 100gr

Framboos           5.2 gr suikers / 100gr

Aardbei               5.4 gr suikers / 100gr

Bramen              6.8  gr suikers / 100gr

 

Op deze manier kun je uitrekenen hoeveel suikers je ongeveer binnen krijgt. 100 gram cranberries bevatten ongeveer evenveel suikers als 50 gram bramen. De hoeveelheid suikers/koolhydraten die je kunt eten zonder uit ketose te raken, zal verschillen per persoon. Begin je net met het Ketose-dieet, dan kun je de suiker inname het beste zoveel mogelijk beperken. Ben je al langer bezig, dan kun je rustig gaan experimenteren en uitzoeken hoeveel suikers je kunt verdragen zonder uit ketose te raken.