Intermittent Fasting

Een plateau doorbreken met Intermittent-fasting

Merk je dat je een afval-plateau hebt bereikt? Dat wil zeggen; je blijft een tijd op hetzelfde gewicht hangen.

Dan zou “intermittent-fasting” wellicht kunnen helpen. Hiermee stimuleer je je lichaam extra om lichaamsvet te verbranden.

Dit is ook een goede methode om weer sneller in ketose te komen wanneer bijvoorbeeld een cheatmeal gegeten hebt.

 

Wat is intermitten fasting?

Bij intermittent-fasting eet je al je calorieën, binnen een tijdsbestek van 8 uur. De overige 16 uur eet je niks. Je mag dan wel water drinken.
In plaats van 5 kleinere maaltijden verdeeld over 10 uur, zou je dan bijvoorbeeld 2 of 3 maaltijden eten binnen 8 uur tijd.
Hoe je dit indeelt mag je zelf weten. Je zou bijvoorbeeld de eerste maaltijd kunnen eten om 10.00 uur en de laatste maaltijd om 18.00 uur.
Wat ook een optie zou kunnen zijn is de eerste maaltijd om 12.00 uur en de laatste om 20.00 uur enz.

Is keto nieuw voor je en ben je niet gewend aan langere tijden niets eten en/of geen koolhydraten eten, dan kun je dit beter eerst opbouwen. Je zou dan ook kunnen beginnen met een ruimer eetraam. Dus in plaats van 16 uur niks eten en 8 uur eten. 12 uur niks eten en 12 uur wel eten. Dit kun je dan geleidelijk opbouwen.

Het is vaak ook een kwestie van aanvoelen. Bij intermitten fasting (IF) eet je langere tijd niks. Je lichaam zal wel ergens voedingsstoffen vandaan moeten halen. Is je lichaam goed gewend aan ketose (vetverbranding), dan zal je lichaam voldoende energie kunnen halen uit je lichaamsvet. Is je lichaam nog niet goed gewend aan ketose, dan lukt dit niet en dan kan het zijn dat je weinig energie hebt en in het ergste geval spiermassa gaat afbreken omdat je lichaam ergens energie vandaan probeert te halen. Als je al vaker in ketose bent geweest, maakt je lichaam die omschakeling naar ketose sneller en kun je ook sneller IF doen.

De reden dat deze methode helpt om extra lichaamsvet te verbranden, is een verlaagd insuline niveau.
Ook al let je nog zo goed op je voeding, je zult altijd kleine hoeveelheden koolhydraten binnen krijgen (bijvoorbeeld vanuit groenten, yoghurt, noten etc.) Ook een overschot aan eiwitten, wordt door het lichaam omgezet in glucose.
Hierdoor zal je lichaam kleine hoeveelheden insuline aanmaken. Insuline remt de vetverbranding.
Echter wanneer je helemaal niks eet, krijg je gegarandeerd geen koolhydraten binnen. Je lichaam zal dan ook geen insuline aanmaken.
De eerste 12 uur nadat je gegeten hebt zal je lichaam nog bezig zijn met het verwerken van maaltijden.
Daarna zal je lichaam over gaan in een staat van vasten en zal je de meeste voordelen behalen.
Dit is de reden dat geadviseerd wordt om 16 uur niks te eten.

Enkele voordelen van intermittent fasting:
-Verhoging van groeihormoon (HGH); dit zorgt er voor dat je makkelijker vet verbrandt en spiermassa opbouwt.
-Herstel van lichaamscellen en genen; uit onderzoeken blijkt dat vasten er voor zorgt dat bepaalde cellen en genen, die betrokken zijn bij langer leven en bescherming tegen ziektes, zich ten goede veranderen .
-Verminderde insuline gevoeligheid; hierdoor zal je lichaam minder insuline aanmaken waardoor vetverbranding makkelijker gaat.
-Vermindering van oxidatieve stress en onstekingen.

Bekijk ook deze korte video over van Intermittent Fasting: https://www.youtube.com/watch?v=4AA-vCRcrS4

Interessant artikel omtrent dit onderwerp: De Snelste Manier Om Je Hormonen Compleet Te Ontregelen? Eet 6 Keer Per Dag.