Stappenplan

Stappenplan naar een gezonde leefstijl

Het doel van het ketose-dieet is het aanleren van een gezonde leefstijl.

Wanneer je hier net mee gaat starten, lijkt het vaak moeilijk. Het is immers vrij veel nieuwe informatie en er zullen een aantal veranderingen gemaakt moeten worden.

Laat je hierdoor niet ontmoedigen. Ik krijg vaak een reactie als: “help, ik weet niet waar te beginnen”, maar achteraf blijkt het allemaal reuze mee te vallen. Belangrijk is het om gewoon een start te maken en gaandeweg te leren.

Om jou op weg te helpen, heb ik een stappenplan gemaakt. Wanneer je deze volgt zal je merken dat het ook jou gaat lukken.

 

Stap 1: Lees de handleiding.

Voordat je begint raad ik je aan eerst de handleiding aandachtig door te lezen. Neem hiervoor je tijd. Het kan zinvol zijn de handleiding meermaals te lezen. Omdat het veel informatie is, is de kans groot dat je ergens overheen leest.

In de handleiding staat uitgelegd hoe je het voedingsplan toepast. Hoe je toegang krijgt tot de andere WhatsApp-groepen, de facebookgroep en het leden-gedeelte van de website. En een aantal tips om je op weg te helpen.

Nog meer informatie, tips en antwoord op de meeste gestelde vragen vind je op de website: https://daniel-muller.nl/veelgestelde-vragen/

 

Stap 2: Meten.

Maak een beginfoto, meet je buikomvang en je gewicht.

Op deze manier kun je goed bijhouden hoe je lichaam op het voedingsplan reageert en is het voor mij beter mogelijk om je te adviseren en kan ik je voedingsplan naderhand aanpassen mocht dit nodig zijn.

 

Stap 3: Maak een planning.

Maak van tevoren een dag-indeling waarin je vooraf inplant wat je de volgende dag/dagen gaat eten. In de handleiding staat uitgelegd hoe je dit kunt doen. In jouw persoonlijke voedingsplan staan al 2 voorbeeldindelingen om je op weg te helpen. Het is echter belangrijk dat je uiteindelijk leert om zelf indelingen te maken, zodat je kunt variëren en je de producten kunt eten die jij het liefste eet. Op die manier kun je er een gezonde leefstijl van maken die je voor langere tijd kunt volhouden.

Tips voor het maken van een indeling vind je hier: https://daniel-muller.nl/kooktips/

 

Stap 4: Maak een start.

Het belangrijkste van alles is om gewoon een start te maken. Dit hoeft niet meteen perfect vanaf dag 1. Gaat het een keer mis, dan is dat ook niet erg. Zolang je het maar weer oppakt. Het begin lijkt vaak moeilijk, maar je zult zien dat het na een paar dagen vanzelf gaat.

 

Stap 5: Houdt je aan het voedingsplan

Probeer je zo goed mogelijk aan het voedingsplan te houden en weeg alles af. Hoe beter je je hieraan houdt, des te beter kan ik jou helpen en des te sneller/beter de resultaten.

Wanneer je net gaat starten raad ik je aan om het zo eenvoudig mogelijk te houden. Op internet zijn allerlei keto-recepten te vinden. Bijvoorbeeld voor baksels zoals cake’s, taarten, koekjes. Ik raad je aan hiermee te wachten totdat je een tijdje bezig bent en alles goed gaat. Begin je net, dan is het veiliger om een eenvoudig gerecht te maken zoals een stuk vlees/vis met gestoomde groenten.

 

Stap 6: Durf te vragen.

Heb je alles gelezen, maar heb je nog vragen? Kom je er niet uit? Vind je het moeilijk om een dagindeling te bedenken? Twijfel je ergens over?

Stel je vraag gerust in de WhatsApp groep. De meeste vragen zijn niet uniek. Iedereen loopt ongeveer tegen dezelfde vragen aan. Voor deze vragen zijn inmiddels al vele antwoorden en oplossingen bedacht, die de deelnemers met elkaar delen. Ook beantwoord ik vragen in de WhatsApp groep en corrigeer/vul aan waar nodig.

Heb je liever meer persoonlijke/individuele begeleiding, dan is het ook mogelijk om een persoonlijk consult in te plannen. Ik reserveer dan tijd voor en richt me op datgene waar jij hulp bij nodig hebt. Vergoeding is mogelijk vanuit de aanvullende verzekering.

 

Stap 7: Blijf leren.

Het doel is om uiteindelijk een gezonde leefstijl aan te leren die bij jou past. Deze zal voor niemand precies hetzelfde zijn. We zijn immers allemaal uniek. Belangrijk is om kennis op te doen op het gebied van gezonde voeding. Hoe meer kennis je hebt, hoe bewuster je bent van wat voeding met je doet, hoe groter de kans dat je gezonde keuzes zult maken.

Daarnaast is het belangrijk om jezelf te leren kennen. Leer wat werkt voor jou. Ga je een keer de fout in? Zie dat dan als leermoment. Wees niet te streng voor jezelf, maar wees wel eerlijk naar jezelf.

Om een voorbeeld te noemen. Stel je kunt de verleiding niet weerstaan en je eet een stukje chocolade. Denk dan niet: “nu ben ik toch al de fout in gegaan, dan kan ik net zo goed de hele reep eten”. Wanneer je eerlijk naar deze gedachte kijk, zie je zelf ook wel in dat je jezelf voor de gek houdt.

Merk je dat je het moeilijk vindt om je aan het voedingsplan te houden of heb je moeite met bepaalde situaties? Dan kan ik je daarbij helpen. (Ik ben afgestudeerd als psycholoog en heb mijn Master “Social and Health Psychology” behaald aan de Universiteit Maastricht.)

 

Stap 8: Geef niet op.

Het aanleren van een andere leefstijl is vaak niet makkelijk. Je moet immers iets veranderen dat je voor een groot deel van je leven gedaan hebt. Met het ketose-dieet is het echter goed mogelijk om een gezonde leefstijl aan te leren. Vele anderen zijn jou succesvol voorgegaan, dus jij kunt dit ook. Gaat het een keer mis, is dat niet erg. Zolang je niet opgeeft, zal ook jij je doelen behalen.

Merkt je dat het niet lukt, loop je ergens tegenaan? Stuur mij dan een berichtje, zodat ik je ermee kan helpen.

Heel veel succes!