Richtlijnen Moderators:
Hoe richtlijnen/regels te gebruiken:
-Je hoeft deze richtlijnen niet uit je hoofd te leren. Lees deze af en toe eens door. (dit is een naslagwerk). Net zoals het voedingsplan en de keto-leefstijl een proces is die je in de loop van de tijd aanleert. Zo is ook onze samenwerking een proces die tijd nodig heeft om te optimaliseren.
-Deze richtlijnen zijn uitgebreid, maar zeker nog niet compleet.
-Alles kan verbeterd worden. Dit is een proces. Deze regels staan niet vast, maar kunnen indien nodig verbeterd/aangepast worden.
-De richtlijnen zijn er zodat wij beter, prettiger, effectiever kunnen samenwerken/presteren.
Het is daarom belangrijk dat we werken volgens deze richtlijnen.
-Heb je aanvullingen/toevoegingen, ben je het ergens niet mee eens, kun je je ergens niet in vinden? geef dit dan aan, dan bespreken we het in de groep en kan het indien nodig aangepast worden.
- De missie staat voor op: De taak van het moderator team is het behalen van de missie.
. - Zorg goed voor jezelf: Dat wil echter niet zeggen dat wij onszelf moeten wegcijferen. Of dat wijzelf niet belangrijk zijn. Het is namelijk belangrijk dat wijzelf ook goed functioneren.
Merk je dat je je ergens niet prettig bij voelt?
Maak het bespreekbaar. Dan kunnen we samen bekijken hoe we dit kunnen oplossen.
Is er iets dat je liever niet in de groep wilt bespreken? Stuur mij dan privé een berichtje.
. - We hebben allemaal ook een privé leven: De werkzaamheden binnen het team moeten leuk blijven. Je hoeft niks met tegenzin te doen. Merk je dat je ergens niet tevreden mee bent, geef dat dan aan.
. - Zet je ego opzij: Het kan wel eens gebeuren dat iemand een andere mening heeft, ook kunnen berichten vaak anders overkomen dan dat ze bedoeld zijn. Maak hier geen strijd van. Het is belangrijk dat er een positieve open toegankelijke sfeer heerst binnen de groepen. (Mocht het nodig zijn, kun je Daniel een berichtje sturen, zodat Daniel kan helpen de situatie in goede banen te geleiden)
. - Infomeren (en eventueel adviseren) Zonder Oordelen
De basis is echt informeren.
“Informatie leidt tot transformatie.”
Daarnaast kan er ook geadviseerd worden, maar dan zonder het vingertje te wijzen.
Mensen moeten niet het gevoel krijgen dat ze veroordeeld worden of dat ze zelf niet de keuze mogen maken. Dat zorgt alleen maar voor meer weerstand.
Mensen zijn vaak gewend volgens bepaalde patronen te leven. Het is dan moeilijk om een verandering te maken. Wanneer hen verteld wordt dat ze het al die tijd “verkeerd” gedaan hebben. Is dat vaak heel pijnlijk om te horen. Het gevolg is dat men zich er dan voor afsluit.
Wij moeten mensen laten zien dat er andere opties zijn, die kunnen zorgen voor een ander resultaat.
We laten hun zien dat er meerdere deuren zijn, waar ze doorheen kunnen. Maar uiteindelijk zullen zij zelf ervoor moeten kiezen welke deur zij willen nemen. Het is belangrijk dat deze keuze voelt als een keuze die zij zelf gemaakt hebben. Dan staan ze in hun kracht.
Niemand hoeft gecorrigeerd te worden; voorkom dat je woorden al “mag niet”, “kunt niet”, en “je moet niet” gebruiken. Wel kun je uitleggen waarom je iets beter kunt laten of kunt vervangen.
En dan uitleggen waarom en eventueel waardoor.
- Antwoord alleen op vragen waar je het antwoord van weet.
Zorg dat je zeker weet, dat je het juiste verteld, wanneer je advies geeft.Natuurlijk kun je nooit 100% zeker zijn, maar zorg wel dat je 99% zeker bent.
Wanneer er “verkeerd” advies gegeven wordt, kan dit zorgen voor lastige situaties. Het advies moet dan tegen gesproken worden. Of mensen gaan het verkeerde advies opvolgen.
Twijfel je? Antwoord dan (nog) niet. Overleg dit eerst in de moderator groep.
Ook voor overleg in de moderator groep geldt: Is men niet helemaal zeker dat het antwoord klopt?
Wacht dan even met antwoord. Wacht indien nodig tot Daniel reageert. Weet Daniel ook het antwoord niet. Dan zal hij het antwoord opzoeken en (indien nodig) overleggen met de groep.
Op deze manier wordt de kennis binnen het Team steeds groter en blijven we goede kwaliteit antwoorden geven.
- Feedback: Feedback is erg belangrijk om te blijven leren en verbeteren.
Zie je bijvoorbeeld dat een moderator (of ik) iets schrijft, waarvan je het idee heb dat eigenlijk niet klopt? Wijs elkaar dan hier op. Bespreek het in de moderators-groep zodat iedereen hiervan kan leren.Vat dit niet persoonlijk op. Het is niet erg om fouten te maken, zolang we er maar van leren.
Zie feedback dan ook niet als kritiek, maar juist als een leerkans om nog beter te worden.
Wees daarom ook niet bang om feedback te geven.Een aantal regels om feedback te geven: https://www.ondernemenmetpersoneel.nl/experts/jacco-van-den-berg/10-gouden-regels-van-feedback-gevenEn een aantal regels om feedback te ontvangen: https://feedbackgeven.nl/feedback-ontvangen-5-regels/
- Werken in teamverband en overleggen met de overige moderators. Door goed samen te werken kunnen wij bereiken, wat wij alleen niet kunnen bereiken. Hierbij is het belangrijk dat alles besproken en overlegt kan worden. Echter zal Daniel hierin altijd de eindverantwoordelijke en beslisser zijn. Uiteraard staat Daniel altijd open voor feedback.
- Een open houding/bereid zijn te leren: Je hoeft niet alles te weten over keto, dat leer je gaandeweg. (ook ik weet niet alles en leer nog geregeld nieuwe dingen). Wel is het belangrijk dat je open staat voor nieuwe informatie.
- Empathisch vermogen (inlevingsvermogen): We werken immers met mensen. Niet iedereen is hetzelfde. Denk goed na over de manier waarop je reageert. Keto, afvallen, gezondheid en alles daaromheen kan een gevoelig onderwerp zijn voor sommige mensen.
- Zorg dat het een veilige ruimte blijft voor mensen om dingen te vragen:
Soms worden er wel eens vragen gesteld die voor sommigen voor de hand liggend zijn. Mensen zullen het echter goed bedoelen. Zij stellen de vraag omdat ze hulp willen. Niet iedereen is op de hoogte van alle richtlijnen. Mensen stellen zich kwetsbaar op. Vooral met tekstberichten kan het afschrikken wanneer mensen er op gewezen worden dat ze het fout/niet volgens de richtlijnen doen.
- Reageer niet uit emotie: Merk je dat er emoties opkomen (Irritatie, boosheid, verdriet etc), reageer dan even niet. Overleg het eventueel in het team voordat je een bericht schrijft.
- De meeste dingen zijn niet zwart/wit. Veel is afhankelijk van de situatie/context. De richtlijnen zijn daarom ook richtlijnen (en geen regels). Soms is het nodig om hiervan af te wijken. De richtlijnen zijn een hulpmiddel. In het Algemeen zullen ze goed van pas komen.
- Het is niet erg om foute te maken, zolang je er maar van leert.
Nogmaals: Heb je aanvullingen/toevoegingen, ben je het ergens niet mee eens, kun je je ergens niet in vinden? geef dit dan aan, dan bespreken we het in de groep en kan het indien nodig aangepast worden.