Zoetigheid

Zin in zoet

Wanneer je net gaat starten met keto, kan het zijn dat je de zoetigheid mist. Dit komt omdat suiker een verslavend effect hebben. Dit heb ik hier uitgelegd: De gevaren van suikers (klik om te openen)

Wanneer je lichaam gewend is om een groot deel van de energie binnen te krijgen vanuit koolhydraten en suikers, en je stopt met de inname hiervan, zal je lichaam hier op reageren. Je kunt dan heel veel zin krijgen in zoete of hartige producten (brood, pasta, rijst, chips) die koolhydraten bevatten. Ook kan je er heftig op reageren door keto-griep verschijnselen.
Je lichaam zal dan letterlijk af moeten kicken van de suikers.

Dit kan enkele dagen tot weken duren. Dit verschilt per persoon. Is je lichaam gewend om langere tijd en grote hoeveelheden koolhydraten en suikers te eten, dan kan het langer duren voordat je helemaal afgekickt bent van de suikers. Je zult echter merken dat wanneer je een tijdje geen zoet meer eet of drinkt, de behoefte naar zoetigheid minder zal worden. Om die reden adviseer ik ook de zoetstoffen en light-producten te vermijden. Blijf je zoete producten eten of drinken, dan zal de drang naar zoetigheid in stand gehouden worden.

Wil je toch graag zoetstoffen blijven gebruiken. Kijk dan hier voor meer uitleg (klik om te openen)