Zoetstof

Het gebruik van zoetstof en producten die zoetstoffen bevatten

Niet alle producten die zoet zijn bevatten ook suikers. Zo zijn er ook producten die gezoet zijn met zoetstoffen. Dit zal dan ook aangegeven zijn in de ingrediëntenlijst van het product.
Enkele voorbeelden van deze producten zijn: suikervrije kauwgom, suikervrije siroop en light-drinks.

Zoetstoffen zijn in in de meeste gevallen een beter keuze dan suiker. Ze bevatten meestal geen of nauwelijks calorieën.
Toch zijn zoetstoffen niet altijd onschuldig.

Het gebruik van zoetstoffen kan er namelijk voor zorgen dat je zin blijft houden in zoet. (klik hier voor uitleg)

Ook kan het je afvalproces in de weg zitten.

Sommige soorten zoetstof kunnen namelijk je bloedsuikerspiegel en insulineniveau beïnvloeden.
Dit kan er dan voor zorgen dat je lichaam minder goed in ketose (vet-verbranding) blijft.
De mate van gevoeligheid voor zoetstoffen kan per individu en per type zoetstof verschillen.
Wil je echt zeker weten dat je niet gevoelig bent voor zoetstoffen, dan kun je dit het beste uittesten.

Je zou een paar dagen wel en een paar dagen geen zoetstoffen kunnen gebruiken. Mocht je de dagen dat je zoetstof gebruikt minder energie ervaren of minder afvallen dan weet je dat je lichaam negatief op dit type zoetstof reageert.
Je kunt dit ook meten met ketostix (hier uitgelegd)

Niet alle zoetstoffen hebben hetzelfde effect op het insuline niveau.

Zoetstoffen die het meest geschikt zijn:
-Stevia
-Erythritol
Dit zijn natuurlijke zoetstoffen die het minste invloed hebben op het insuline niveau en geen schadelijke effecten hebben op de gezondheid.
-Zoetstof op basis van Stevia en Erytritol is verkrijgbaar bij Body en Fitshop No-sugar (klik hier)

De overige zoetstoffen kun je met mate gebruiken. Een paar suikervrije kauwgoms zullen geen problemen opleveren. Drink je meerdere glazen drank die zoetstoffen bevatten zoals cola light, crystal clear etc. Dan krijg je grotere hoeveelheden zoetstof binnen. Een glaasje per dag is (voor de meeste mensen) geen probleem.

Voor een overzicht welke zoetstoffen geschikt en welke minder geschikt zijn zie: https://www.ruled.me/keto-diet-plan-best-and-worst-sweeteners/

Voor een overzicht van kunstmatige zoetstoffen zie: https://www.ketogenic-diet-resource.com/artificial-sweeteners.html

 

Suikervrije siroop die je zou kunnen gebruiken:

Cool Bear (stevia): https://www.ah.nl/producten/bewuste-voeding/frisdrank-sappen-koffie-thee/suikerbewust/siroop/merk=Cool+Bear